In de Verenigde Staten is het aantal mensen dat mobiele games speelt de afgelopen jaren gestegen. Dit komt mede door de toenemende populariteit van smartphones en tablets. De cijfers laten echter ook zien dat er steeds meer mensen zijn die hun tijd besteden aan het spelen van mobiele games in plaats van traditionele console- of pc-games.
Een belangrijke reden waarom mobiele games zo populair zijn, is het feit dat ze overal en altijd beschikbaar zijn. Je hoeft niet thuis te zitten om te kunnen spelen, maar kunt gewoon even snel spelen wanneer je even tijd hebt. Bovendien zijn veel mobiele games gratis te downloaden en/of spelen, wat ook een groot pluspunt is.
Chinese mobiele games in de VS
De Chinese mobiele gamesmarkt is snel aan het groeien en dat is ook het geval in de VS. Het aantal Chinese spelers dat naar de VS komt om mobiele games te spelen is sinds 2016 verdubbeld. Dit komt voornamelijk door de toegenomen populariteit van Android-telefoons in China.
In 2017 werd er ongeveer $24,6 miljard uitgegeven aan mobiele games in China, wat neerkomt op ongeveer een kwart van de wereldwijde markt. De VS had een marktaandeel van $36,9 miljard in 2017, waarvan ongeveer 30% werd uitgegeven aan app-aankopen en -abonnementen.
China is op weg om de grootste markt ter wereld te worden voor mobiele games en zal waarschijnlijk sneller groeien dan andere grote markten, zoals de VS en Japan. In 2018 zou de Chinese markt voor mobiele games $30 miljard moeten bereiken, vergeleken met $27 miljard voor de VS.
De groei van het aantal Chinese spelers in de VS
De populariteit van Chinese mobiele games is de afgelopen jaren snel toegenomen in de Verenigde Staten. Dit komt mede door het groeiende aantal Chinese spelers in het land. Volgens een onderzoek van App Annie uit 2018 was China goed voor maar liefst 30% van de totale groei van het aantal mobiele gamers in de VS.
Deze groei is niet alleen te zien in het aantal spelers, maar ook in de omzet die Chinese game-ontwikkelaars weten te halen in het land. Zo rapporteerde Tencent Games in 2018 een omzet van 3,7 miljard dollar uit hun internationale activiteiten, waarvan een significant aandeel werd behaald in de VS.
Chinese game-ontwikkelaars zijn dan ook steeds meer gefocust op het Amerikaanse markt. Dit blijkt onder andere uit het feit dat steeds meer games vertaald worden naar het Engels en dat er meer marketingbudget naar de VS wordt gestuurd.
De toekomst van Chinese mobiele games in de VS
Volgens cijfers van Sensor Tower was de groei van het aantal Chinese mobiele games dat in de VS werd gedownload in het eerste kwartaal van 2018 met maar liefst 145% gestegen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit is een aanzienlijke toename vergeleken met de groei van andere landen, waarvan slechts 10% meer dan het voorgaande kwartaal is gedownload.